Kolumny wolnostojące
Analizując dokonania Wilson Audio, łatwo można zagubić się w przepastnym dorobku firmy. Miejsce, jakie ten producent zajmuje zarówno w obecnym świecie, jak i całej historii rozwoju branży audio, budzi respekt i uznanie. Przeszłość Wilsona jest wspaniała – wiele innych marek głośnikowych nie może poszczycić się tak doniosłymi osiągnięciami.
Patrząc z drugiej strony, bogata spuścizna może jednak stać się kulą u nogi i, paradoksalnie, przeszkodą w nowoczesnym marketingu. W przypadku Wilsona, wieloletnia pozycja lidera na rynku głośników high-end może spowodować, że zapomnimy iż firma ta wciąż pozostaje pionierem rozwoju najnowocześniejszych technologii.
Wilson Audio z dumą prezentuje już piątą, zaprojektowaną od podstaw na przestrzeni ostatnich pięciu lat konstrukcję: Yvette.
Zawsze, kiedy pojawia się nowy głośnik, w naturalny sposób rodzą się pytania dotyczące porównania go ze starszymi modelami firmy. To całkiem zrozumiałe. Zaprojektowany przez Dave’a Wilsona model WATT/Puppy dosłownie postawił na głowie cały rynek głośników high-end w końcu lat osiemdziesiątych i ostatecznie został najlepiej sprzedającym się głośnikiem w kategorii produktów za ponad 10 tyś. dolarów w całej historii branży audio. Oprócz WATT/Puppy, nowy model ‘Yvette’ może również inspirować do porównań z kultową "Sophią".
Należy przyznać, że tego typu porównania również będą miały sens. Dla wielu tysięcy miłośników muzyki i audiofilów Sophia stanowiła pierwsze spotkanie z głośnikami Wilsona. Konstrukcja była wychwalana za swoje unikalne połączenie muzykalności z innymi tradycyjnymi cechami produktów Wilsona, jak wysoki poziom dynamiki i znakomita scena dźwiękowa. Jednak audiofile przede wszystkim zwrócili uwagę na charakter brzmienia Sophii, który był przyjemny w odbiorze i niezwykle ujmujący.
Nowa Yvette stanowi kontynuację bogatej tradycji Wilsona. Jednak, co być może jeszcze ważniejsze, wywodzi swoją kluczową technologię bezpośrednio z olbrzymiego zasobu doświadczeń badawczo-rozwojowych, które powstały na przestrzeni ostatnich lat, będących prawdopodobnie najbardziej płodnym i innowacyjnym okresem w dziejach firmy.
Ostatnie produkty Wilsona, w postaci głośników Sasha Series 2, Alexii, czy przełomowego Alexx’a, miały wpływ na projekt Yvette, a w niektórych przypadkach zastosowano nawet takie same komponenty. Podobnie jak Alexx, Yvette była projektowana równolegle z najnowszym produktem Dave’a Wilsona, głośnikiem WAMM.
Yvette jest najbardziej zaawansowanym i muzycznie wyrafinowanym jednobryłowym głośnikiem Wilsona, jaki do tej pory powstał.
KONSTRUKCJA
Tak, jak wszystkie ostatnie konstrukcje Wilsona, Yvette ucieleśnia dokonania najnowocześniejszej technologii produkcji kompozytów z wykorzystaniem wibrometrii laserowej. Oprócz zastosowania najwyższej jakości materiałów kompozytowych, na architekturę głośnika miały wpływ dwa główne założenia: wyrównanie domeny czasowej przetworników oraz zachowanie ekstremalnie niskiego poziomu rezonansów i wibracji. Obudowa została wykonana zasadniczo z dwóch, opracowanych przez Wilsona, kompozytów: kompozytu trzeciej generacji oznaczonego symbolem ‘X’ – niezwykle dobrze wytłumionego i inercyjnego materiału – oraz z kompozytu ‘S’, który został opracowany pod kątem jak najlepszej prezentacji średniego zakresu pasma. Obudowa głośnika średniotonowego, wykonana z kompozytu ‘S’, została odchylona do tyłu w celu wyrównania domeny czasowej w stosunku do dwóch pozostałych przetworników . Inżynierowie Wilsona opracowali także nowy system wentylacji obudowy modułu średniotonowego, wzorując się na rozwiązaniach zastosowanych w projektach głośników Alexandria XLF, Alexx, Alexia i Sasha Series 2.
Obudowę głośnika wysokotonowego wykonano z kompozytu ‘X’ i tak samo, jak w przypadku obudowy modułu średniotonowego, została ona pochylona pod odpowiednim kątem, w celu wyrównania domeny czasowej oraz prawidłowej dyspersji dźwięku. Obudowa modułu niskotonowego, również wykonana z kompozytu ‘X’, została w optymalny sposób umieszczona w płaszczyźnie pionowej przetworników. Podobnie jak w przypadku głośników Sabrina, Alexx, czy czekającego na swoją premierę WAMM, obudowa modułu niskotonowego w Yvette została nachylona nieco w kierunku modułu średniotonowego, co poprawia równomierność dyspersji dźwięku w wyższym zakresie niskich tonów i optymalizuje wyrównanie domeny czasowej pomiędzy głośnikiem nisko- i średniotonowym. Boczne ściany najniższej części obudowy, tuż poniżej modułu niskotonowego, pozostają prostopadłe do podłoża. Dzięki temu przekrój podstawy Yvette zajmuje nieco mniejszą powierzchnię, niż podstawa modelu Sophia. Wewnętrzne ożebrowanie usztywniające zostało zaprojektowane w znacznie bardziej ambitny i dokładny sposób, niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu jednobryłowym – jest to kolejny efekt wykorzystania technologii wibrometrii laserowej. Przeanalizowano nawet tak drobne szczegóły jak konstrukcja maskownicy modułu wysokotonowego, której kształt pozwala na redukcję akustycznych interakcji z resztą systemu.
Charakterystyczne dla Wilsona rozwiązanie w postaci rezystorów regulacyjnych, umieszczono w wyizolowanej komorze z tyłu obudowy, do której uzyskujemy łatwy dostęp poprzez zdjęcie osłony zabezpieczającej. Zestaw rezystorów w Yvette stanowi udoskonaloną technologicznie wersję zestawu montowanego w modelu Sophia 3. Estetyka i wygląd zewnętrzny modelu Yvette może przywodzić na myśl zarówno rozwiązania zastosowane w głośniku Sasha Series 2, jak i niektóre elementy charakterystyczne dla modelu Sabrina. Bryła Yvette pozostaje nieskomplikowana i wyważona, a linie jej konturów przypominają o idei, której Wilson Audio pozostaje zawsze wierne – „Forma konstrukcji podążą za jej funkcją”.
PRZETWORNIKI
Równolegle z będącym w realizacji projektem głośnika WAMM, Wilson Audio niedawno ukończyło kolejny etap badań dotyczących technologii przetworników wysokotonowych i materiałów wykorzystywanych w ich konstrukcji. Przetworniki z kopułkami wykonanymi z berylu i diamentu – stanowiące bardzo częsty wybór wśród konstruktorów – zostały ponownie przetestowane i w rygorystyczny sposób porównane z najnowszą wersją wysokotonowego ‘Convergent Synergy Tweeter’ Wilsona. O ile wiele z tych konstrukcji na papierze szczyciło się znakomitymi danymi technicznymi, to w rzeczywistości niestety żadnej z nich nie udało się dorównać muzykalności, naturalnej reprodukcji i spójności brzmienia przetwornika wysokotonowego Wilsona.
W projekcie Yvette zastosowano 3 generację przetwornika ‘Convergent Synergy Tweeter’, która wcześniej została wykorzystana w głośnikach Sasha Series 2 oraz Alexx. 3 generacja tweetera korzysta z najnowszych doświadczeń Wilson Audio związanych ze zjawiskiem dyfrakcji tylnej fali, a także z rozwiązań projektowych tylnej części komory przetwornika wysokotonowego, które zapewniają niezwykle niski poziom rezonansów. Tweeter w płynny sposób integruje się z opracowanym przez Wilsona przetwornikiem średniotonowym, który w tej samej formie został wykorzystany w modelu Aleksandria XLF.
10-calowy przetwornik niskotonowy, który zdecydowano się wykorzystać w konstrukcji Yvette, jest jednym z dwóch przetworników opracowanych pierwotnie z myślą o Alexii i stanowi pochodną przetwornika wykorzystanego w projekcie Alexx, jak również w czekającym na premierę głośniku WAMM. Najnowsza seria przetworników niskotonowych Wilsona pozwala na unikalne połączenie dynamicznego kontrastu, siły natarcia, szybkości i muzykalności niskich tonów. Po zainstalowaniu przetwornika w przegrodzie niskotonowej Yvette, zoptymalizowanej pod kątem wielkości i kontroli rezonansów, ponownie przesunięto granice muzycznej dokładności, rozciągnięcia i dynamiki niskich tonów, jakie można osiągnąć przy tak kompaktowej konstrukcji głośnika.
PREZENTACJA DOMENY CZASOWEJ
O ile poszczególne moduły Yvette nie dają się regulować w celu wyrównania domeny czasowej przetworników, jak ma to miejsce w większych głośnikach Wilsona, to jej konstrukcja została opracowana w oparciu o opatentowane, firmowe protokoły kontrolne, a koherencję czasową przetworników można uznać za unikalną, jak na projekt głośnika jednobryłowego. Wilson Audio pozostaje jedyną firmą na świecie, która w pełni zdaje sobie sprawę z obecności szkodliwych dźwiękowych artefaktów powodowanych przez rozmycie spójności domeny czasowej, endemiczne dla wszystkich pełnopasmowych systemów głośnikowych. Wilson od lat nieustannie pracuje nad ulepszeniem oraz wprowadza coraz efektywniejsze rozwiązania, mające redukować zniekształcenia związane z opóźnieniem propagacji przetworników.
Specyfikacja techniczna:
Rodzaj obudowy niskotonowej: | Promieniująca do tyłu |
Rodzaj obudowy średniotonowej: | Wentylowana do tyłu |
Rodzaj obudowy wysokotonowej: | Zamknięta |
Przetwornik niskotonowy: | 10 cali (25.4 cm) |
Przetwornik średniotonowy: | 7 cali (17.8 cm) |
Przetwornik wysokotonowy: | 1-calowy (2.54 cm) |
Sprawność: | 86 dB @ 1 W @ 1 m @ 1kHz |
Impedancja: | 4 Ω / minimum 2.94 Ω @ 90 Hz |
Minimalna zalecana moc wzmacniacza: | 50 W na kanał |
Pasmo przenoszenia: | 20 Hz – 25 kHz +/- 3 dB RAR |
Wymiary: | Wysokość: 104.14 cm bez kolców Szerokość: 33.66 cm Głębokość: 50.92 cm |
Masa (na kanał): | 79.38 kg |
Informacje o bezpieczeństwie produktu
Informacje o producencie