Subwoofer
Thor jest znany jako nordycki bóg burzy i piorunów. Często jest przedstawiany ze swoim atrybutem - młotem o nawie Mjollnir, który stanowi symbol jego olbrzymiej siły. Grom z kolei, z pewnością stanowi odpowiednią symbolikę dla nowego, zaawansowanego technologicznie subwoofera Wilson Audio. Prawdę mówiąc, przez ten subwoofer Thor prawdopodobnie mógłby nabawić się kompleksu niższości. Trzeba bowiem zauważyć, że odgłos gromu mieści się w zakresie częstotliwości o poziomie 20-120 Hz. Natomiast subwoofer Thor’s Hammer jest w stanie odtworzyć – przy najwyższym poziomie głośności – najniższy dźwięk osiągany przez organy piszczałkowe, czyli 16 Hz.
Subwoofery są obecnie nieodłącznym elementem systemów kina domowego, jednak ich historia w Wilson Audio jest znacznie starsza niż wielokanałowe systemy dźwiękowe. Pierwszy komercyjny produkt Davida Wilsona - złożony konstrukcyjnie głośnik WAMM® - reprezentował starania projektanta, mające prowadzić do stworzenia głośnika zdolnego przekazać pełen zakres pasma dźwiękowego, włącznie z najniższymi nutami organów piszczałkowych.
W konstrukcji WAMM David wykorzystał dwa wolnostojące moduły basowe o wysokości 180 cm. David od początku zdawał sobie sprawę z tego, że kiedy przychodzi przekazać najniższe częstotliwości z odpowiednim realizmem dynamicznym i bez wprowadzania zniekształceń – nie ma innego rozwiązania niż poruszenie dużych mas powietrza. Moduł WHOW®, o rozmiarach stolika do kawy, który miał towarzyszyć wczesnym konstrukcjom WATT/Puppy®, a także ponad dwumetrowy XS® zaprojektowany jako dopełnienie głośnika X-1 Grand SLAMM®, stanowiły kontynuację tego bezkompromisowego podejścia do kwestii reprodukcji niskich tonów.
Thor’s Hammer jest w prostej linii spadkobiercą wszystkich tych konstrukcji, jednak co najistotniejsze, jest pierwszym subwooferem wykorzystującym nową technologię przetworników i zwrotnicy, która po raz pierwszy została zastosowana w projekcie subwoofera WATCH Dog®. Thor’s Hammer został stworzony z myślą o dorównaniu, a nawet prześcignięciu jakości dźwięku, jaką zapewniał starszy XS przy założeniu, że wielkość jego obudowy nie będzie zbyt przytłaczająca. W rezultacie uzyskano liniowe rozciągnięcie basu znacznie przekraczające granicę słyszalności niskich tonów. W tym zakresie częstotliwości, określenie „dogłębny” należy traktować dosłownie.
Jako część składowa systemu kina domowego, Thor’s Hammer zaprezentuje efekty dźwiękowe mieszczące się w najniższych zakresach w taki sposób, o jakim większość bywalców sal kinowych mogłaby jedynie pomarzyć. Subwoofer osiąga poziom dynamicznej szybkości i jednoczesnego braku zniekształceń, który znacznie przekracza możliwości najlepszych systemów kina domowego. Przyjęte przez Wilson Audio ideały dynamiki, przejrzystości i braku zniekształceń sprawiły, że już od dawna głośniki tej firmy stanowią podstawowe narzędzie pracy w przemyśle filmowym Hollywood, gdzie były wykorzystywane podczas nagrywania i miksowania ścieżek dźwiękowych wielu najważniejszych produkcji filmowych.
Audiofile zawsze uważali subwoofery za przekleństwo perfekcyjnych systemów audio. Trzeba przyznać, że urządzenia te zapewniają jedno: głębszy bas. Niestety, zazwyczaj dzieje się to kosztem degradacji jakości szeregu innych elementów przekazu dźwiękowego. Całkiem uzasadniony argument mówi, że skoro jedynie niewielka ilość muzycznych informacji mieści się w ultra-niskim zakresie basów, zredukowanie przekazywanego pasma o najniższą oktawę nie przysporzy wiele szkody.
W rzeczywistości jednak, idealny subwoofer może przekazać więcej niż jedynie najniższą nutę organów piszczałkowych. W rejonie najniższego basu znajduje się całe bogactwo muzycznych wskazówek. Idealny subwoofer w nieprawdopodobny sposób otwiera scenę dźwiękową.
Określenie „podwójny resor cewki”, niewiele zapewne powie laikowi, ale opisuje ono technologię membrany o długim skoku, która była pierwotnie opracowana z myślą o subwooferze WATCH Dog, a obecnie jest wykorzystana w konstrukcji jego większego kuzyna. Przetworniki niskotonowe o długim skoku membrany pozwalają subwooferowi Thor’s Hammer na osiągnięcie częstotliwości 10Hz, przy stosunkowo kompaktowej obudowie.
Jednak im większe wychylenie membrany, tym większa tendencja do powstawania wektorów ruchu poza pojedynczą płaszczyzną ruchu, co stanowi teoretyczny ideał. Te poboczne wektory ruchu membrany są odpowiedzialne za powstawanie zniekształceń. Przetwornik o podwójnym resorze cewki, który wcześniej był zastosowany w rozmiarze 12.5”, w konstrukcji subwoofera WATCH Dog, rozwiązuje ten problem ograniczając wychylenia membrany głośnika do jednej płaszczyzny ruchu.
W projekcie Thor’s Hammer wykorzystano specjalnie opracowane przetworniki o podwójnym resorze cewki, w rozmiarze 15”, umieszczone w podwójnie wentylowanej obudowie. Osiągane dzięki temu rozwiązaniu wartości zniekształceń, mieszczą się w zakresach zarezerwowanych raczej dla najwyższej jakości wzmacniaczy, niż kolumn głośnikowych. Obudowa subwoofera została w większości wykonana z opracowanego przez Wilson Audio materiału X – kompozytu o niezwykle wysokiej gęstości i twardości, który charakteryzuje się wzajemnie wykluczającymi się cechami, jakimi są wysoka sztywność i wysoki współczynnik tłumienia. Zredukowanie rezonansów obudowy do pomijalnego poziomu, stanowi warunek konieczny dla dokładnej i pozbawionej ziarnistości reprodukcji dźwięku.
Obudowa subwoofera Thor’s Hammer jest wykańczana w firmowym, 12-stopniowym procesie lakierowania o nazwie WilsonGloss™, dzięki któremu wszystkie głośniki Wilsona uzyskują swój charakterystyczny dla lakierów samochodowych połysk. Poza standardowymi czterema kolorami, klient może wybierać kolor głośnika z szerokiej palety kolorów dodatkowych, dostępnych za niewielką opłatą dodatkową lub dostarczyć próbkę innego, wybranego przez siebie koloru. Więcej na temat kolorów głośników Wilson Audio można przeczytać TUTAJ.
Sterownik Wilsona stanowi kluczowy element służący integracji subwoofera Thor’s Hammer z systemem muzycznym. Zarówno w dedykowanym systemie muzycznym, jak i w hybrydowym systemie kinowo/muzycznym, sterownik spełnia jednocześnie funkcję zwrotnicy i equalizera, a w systemie hybrydowym może przełączać się z trybu kinowego na muzyczny (i odwrotnie), optymalizując warunki odsłuchowe.
W pomieszczeniach odsłuchowych, w których występują problemy z dźwiękiem, można wykorzystać equalizer sterownika w celu redukcji fal stojących, lub wprowadzanych przez pomieszczenie podkolorowań dźwięku. Sterownik zapewnia możliwość różnorodnych ustawień punktu odcięcia zwrotnicy oraz jej nachylenia. Płynna regulacja fazy umożliwia odpowiednią integrację domeny czasowej z głośnikami głównymi. Podczas gdy konstrukcje zwrotnic w innych subwooferach zaskakują użytkowników cyfrowymi gadżetami, sterownik Wilsona jest rozwiązaniem opracowanym z myślą o miłośnikach muzyki i pozwala na płynną integrację Hammerów z dowolną parą głośników głównych.
Jeśli subwoofer będzie wykorzystywany wyłącznie do efektów niskich częstotliwości w kinie domowym (LFE), będzie pobierał sygnał wyjściowy z procesora 5.1 lub 7.1 i w tej sytuacji sterownik może nie być potrzebny. W systemach skompletowanych z myślą o podwójnej funkcji – muzyczno/kinowej – poprzez przełączenie jednego przełącznika (również dostępnego poprzez gniazdo 12V), można rekonfigurować funkcje subwoofera zgodnie z potrzebami.
Sterownik akceptuje połączenia wyjściowe i wejściowe typu single-ended lub zbalansowane.
Dane techniczne :
Impedancja: | 4 omy |
Przetwornik: | 2 X 15 cali z podwójnym resorem cewki |
Obudowa: | Podwójnie wentylowana |
Wysokość: | 59” (149.86 cm) z/bez kolców |
Szerokość: | 20” (50.80 cm) |
Głębokość: | 25 1/2” (65.25 cm) |
Waga netto: | 412 lbs. (186.88 kg) |
Waga brutto: | 545 lbs. (247.20 kg) |