Wilson Audio Sasha DAW

Kolumny wolnostojące

  • 248 000,00 zł / para
  • para
    Niedostępny
  • Credit Agricole Raty, Płatność gotówką, Płatność przelewem, Płatność za pobraniem
  • Oblicz_raty_duckblue

Sasha DAW - David Andrew Wilson

Daryl uznał, że trzeba spojrzeć na kolumny Sasha świeżym okiem. Postanowił zbudować je od nowa, wykorzystując te elementy oryginału, które się ewidentnie sprawdziły i dodać do nich nowe technologie stworzone przez zespół Wilson Audio przez pięć lat, jakie upłynęły od wprowadzenia na rynek kolumn Sasha Series 2. Stopień zmian jest największy w całej historii rozwoju platformy WATT/Puppy i Sasha.

W uznaniu dla zasług wizjonera, który trzydzieści lat wcześniej wyobraził sobie coś takiego po raz pierwszy, zespół Wilson Audio postanowił zadedykować mu najdoskonalsze wcielenie kompaktowego zespołu głośnikowego stworzonego przez firmę. Stąd nazwa Sasha DAW – David Andrew Wilson.

Przedstawiamy Sasha DAW w hołdzie dla Davida Andrew Wilsona, człowieka, którego idea wszystko rozpoczęła.

 

Człowiek, który wszystko rozpoczął

Legendarne już kolumny WATT nie powstały jako odpowiedź na konkretne zapotrzebowanie rynkowe. Nie były produktem sprawdzanym na fokusowych grupach klientów. Dave Wilson nie chciał nawet, by w ogóle trafiły do sprzedaży.

Dave zaprojektował WATT w 1985 jako narzędzie dla siebie. Pracował wtedy jako realizator nagrań i potrzebował niewielkiej kolumny, którą można by zabrać ze sobą podczas realizacji nagrań w różnych studiach, i która mówiła by przy tym takim samym językiem, co jego rewolucyjny monitor WAMM, wyjątkowe i precyzyjne kolumny pozwalające realizatorom nagrań tworzyć studyjne rejestracje brzmieniem identyczne z muzyką na żywo (unplug).

Innymi słowy, Dave naprawdę stworzył dokładnie takie kolumny, jakie sam chciał mieć. Takie podejście daje projektantowi absolutną wolność. Dave nie musiał słuchać księgowych i speców od marketingu. Nie ograniczały go zastrzeżenia odnośnie ceny maksymalnej ani stosunku jakości do ceny. Mógł po prostu zaprojektować bezkompromisowy monitor.

Nieugięta konsekwencja Dave'a i jego idealistyczne podejście zrodziło akustyczne arcydzieło. WATT nie przypominał żadnego głośnika, który pojawił się przed nim. Skupienie Dave'a na detalach rezonansów płyt obudowy stanowiło podstawę do budowy zamkniętej przestrzeni, która była odważnym rozwiązaniem w odróżnieniu od dotychczasowych nudnych skrzyń głośnikowych. Dave zwrócił uwagę na eliminacje rezonansów ścian obudowy wiele lat przed tym, zanim najbardziej zagorzali audiofile zaczęli uważać je za problem. Materiały, które zastosował w konstrukcji obudowy, nigdy wcześniej nie były wykorzystywane w branży audio. W swojej książce o najważniejszych kolumnach głośnikowych w historii, Martin Colloms opisał obudowę WATT jako przykład ‘najdoskonalszej realizacji teoretycznych założeń konstrukcji kolumn’.

Dokładność domeny czasowej w projekcie WATT, osiągnięta dzięki nachylonej przegrodzie, była wynikiem oryginalnych badań przeprowadzonych przez Dave'a dla WAMM i była wynikiem opatentowanej techniki pomiaru czasu. Poszczególne głośniki zostały wybrane, aby dobrze razem współpracować i spełniać wymagania Dave'a w zakresie dynamicznej i harmonijnej ekspresji, a także pod kątem fizycznych ograniczeń wynikających z jego indywidualnych wyborów w fazie projektowania monitora.

Kolumny WATT trafiły na rynek w zasadzie przez przypadek. Dave nie był zainteresowany ich sprzedażą. Nie sądził też, że klienci będą zainteresowani ekstremalnie drogimi niewielkimi kolumnami. Na targach CES w styczniu 1986, firma Wilson Audio w głównym, dużym pomieszczeniu z dumą prezentowała zestaw WAMM. W niewielkim pokoju tuż obok, Sheryl Lee Wilson wykorzystywała parę kolumn WATT do prezentacji płyt Wilson Audiophile. W pokoju tym wizytujący targi mogli czekać na swoją kolej do udziału w prezentacji WAMM prowadzonej przez Dave’a. Sheryl zaś miała przede wszystkim sprzedawać płyty a nie reklamować najnowsze kolumny Wilsona. A jednak, dealerów i dystrybutorów firmy z całego świata zachwyciło brzmienie WATT. Wielu z nich wyraziło natychmiastową chęć wprowadzenia ich do swojej oferty. Wielu wyciągnęło na stół swoje książeczki czekowe. Sheryl mówiła jasno: te kolumny nie są na sprzedaż, to przenośny monitor Dave’a.

Naciski dealerów sprawiły w końcu, że Dave niechętnie zgodził się zbudować kilka par WATT dla wybranej grupy high-endowych sprzedawców. WATT dołączyły więc w salonach do WAMM, do tej pory jedynego komercyjnego produktu Wilson Audio. Ich sukces był zaskoczeniem dla wszystkich [a przynajmniej dla Dave’a].

Premiera przeznaczonego do współpracy z monitorami WATT modułu niskotonowego – pieszczotliwie nazwanego ‘Puppy’ – rzuciła świat audio na kolana. Zestaw WATT/Puppy osiągnął status najlepiej sprzedającej się w historii kolumny głośnikowej kosztującej ponad 10000 dolarów i był najlepiej sprzedającym głośnikiem w historii branży audio. A wszystko zaczęło się od głośnika, którego Dave nigdy nie zamierzał sprzedać.

Zbliżając się do oryginalnego projektu Sashy, Dave postanowił zrezygnować z modułowej budowy WATT/Puppy i zaprojektować kolumnę składającą się z jednej obudowy. Pozwoliło to wyeliminować ograniczenia wynikające z faktu, że WATT był de facto niezależną kolumną wyposażoną we własną zwrotnicę. Dave mógł więc wykorzystać nowe możliwości oferowane przez zupełnie inną platformę. Jakość kolum Sasha ustanowiła nowy standard brzmienia możliwego do osiągnęcia przez monitory najwyższej klasy.

Kiedy nadszedł czas, aby ulepszyć Sachę i zaprojektować następce modelu Sasha Series-2, Daryl Wilson wiedział dokładnie na jaki poziom udało się wejść jego ojcu. Przeżywając jeszcze jego odejście, Daryl znalazł w sobie dodatkową motywację do stworzenia konstrukcji honorującą osiągnięcia ojca, której poziom brzmienia był niemożliwy do uzyskania podczas tworzenia pierwszych kolumn Sasha.

 

 

Nowy projekt modułu Woofera

Zespół prowadzony przez Vern Credille, zaprojektował nowy woofer dla Sashy. W oparciu o 8-calowy głośnik stosowany w Alexia Series-2, zbudowano nowy woofer dla specyficznych potrzeb Sashy DAW. Kiedy Dave zaprojektował oryginalnego Puppy, priorytetem była szybkość i dynamika przekazu, a także optymalizacja rozpiętości niskich tonów. Odkrył jednocześnie, że dwa mniejsze głośniki pozwolą mu na lepsze zoptymalizowanie obu tych kwestii. To podejście było udoskonalane przez lata. Najnowsze kolumny Sasha reprezentują największy skok w jakości basu od momentu stworzenia całej platformy i zwracają uwagę zwłaszcza pod względem dokładności odwzorowania transjentów, linearności i rozdzielczości przekazu.

Aby dodatkowo poprawić jakość niskich częstotliwości, Daryl i jego zespół od nowa zaprojektowali obudowę całego modułu basowego. Grubsze panele z materiału X redukują [i tak już wyjątkowo niskie] rezonanse obudowy. Objętość modułu wzrosła o 13%, co dodaje dźwiękom najniższej oktawy ciężaru i redukuje poziom ich zniekształceń. Przeprojektowano układ wzmocnień i otworów  u szczytu obudowy, co daje lepszą podstawę modułowi średnio/wysokotonowemu i redukuje gradient ciśnień między modułami. I w końcu, nowy otwór portu o wybitnie niskich turbulencjach redukuje poziom szumu generowanego przez poruszające się powietrze.

Całkowicie nowy moduł górny

Projekt górnego modułu Sasha SAW, Daryl Wilson stworzył ściśle współpracując z Jaromem Lance’m, jednym z inżynierów firmy. Grubsze panele obudowy redukują ilość rezonansów. Wewnątrz obudowy wycięto nowy układ płaszczyzn odbijających i redukujących fale akustyczne. Zwiększeniu o 10,2% uległa też objętość obudowy, co zwiększa dynamikę i skuteczność komór.

Zastosowane głośniki – wysokotonowy i średniotonowy – pochodzą wprost z WAMM Master Chronosonic a nowa zwrotnica gładko je łączy. Vern i Daryl spędzili wiele czasu na poprawieniu linearności częstotliwościowej platformy. Choć startowali z pozycji branżowego lidera w zakresie ultraniskich zniekształceń i minimalnego szumu, udało im się dodatkowo zredukować oba z nich.

Dzięki temu, nowe kolumny Sasha są kolejnym etapem na drodze do przekazania prawdziwego piękna muzyki.

Najlepsze materiały

Materiał, do którego zamocowany jest przetwornik, zapewnia "platformę startową" dla wychyleń membrany. Lata żmudnych odsłuchów i testów materiałowych (ostatnio z wibrometrem Laserowym Wilsona) pokazały, że różne materiały zapewniają optymalne podstawy dla różnych typów głośnika. Własny kompozyt X-Material jest idealnym materiałem dla wooferów i głośników wysokotonowych. Badania wokół pierwotnej Sashy doprowadziły do opracowania S-Materialu, zaprojektowanego specjalnie w celu zwiększenia dokładności i piękna średnich tonów. Wilson Audio jest obecny w światowej czołówce producentów kompozytów. Korzystając z zestawu najnowocześniejszych urządzeń pomiarowych i ludzkiego ucha, zespół konstruktorów Sasha DAW podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej. Koncentracja na najdrobniejszych detalach i pełne niuansów podejście do każdego z elementów obudowy, odpowiada za wyjątkowe połączenie rozdzielczości, kontrastu dynamicznego, dokładności barwowej i muzykalności.

W kwestii czasu

Od czasu pierwszych kolumn WAMM, stworzonych we wczesnych latach osiemdziesiątych, wszystkie kolumny Wilson Audio charakteryzuje dokładne wyrównanie poszczególnych głośników w domenie czasu. Tak, jak i w przypadku większych kolumn Wilson Audio, modułowa budowa Sasha DAW pozwala na dopasowanie głośników do wymagań konkretnej instalacji.

Piękna i funkcjonalna ‘drabinka’ zastosowana w Sasha DAW pozwala na wyjątkowo dokładne ustawienie wyrównanie głośników. W każdym systemie zespół głośników wysoko- i średniotonowego jest ustawiany w odpowiedniej pozycji do modułu niskotonowego, co pozwala na precyzyjne dopasowanie charakterystyki wszystkich czterech głośników, idealne dla konkretnego pomieszczenia odsłuchowego.

 

Inne ważne detale

Zespół inżynierów Wilson Audio od podstaw stworzył nowe terminale głośnikowe. Starsze, które również powstały w firmie, były branżowym wyznacznikiem jakości brzmienia. Daryl Wilson i Blake Schmutz – czołowy inżynier mechanik firmy – i tak znaleźli drogę do ich udoskonalenia pod względem ergonomii i brzmienia. Nowe terminale łatwiej dokręcić dłonią, przyjmują również wtyki bananowe. Zaprezentowane po raz pierwszy wraz z Sasha DAW, wyznaczają nowy standard zachowania integralności brzmienia.

Wyrównanie opóźnienia grupowego nie wymaga teraz stosowania narzędzi – przeznaczona jest do tego nacinana gałka. Co więcej, przednia ścianka modułu niskotonowego jest pochylona do tyłu, co ułatwia prawidłową – w domenie czasu - integrację niskich częstotliwości z resztą pasma.

 

Dostępność

Wilson Audio przyjmuje już zamówienia na kolumny Sasha DAW. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w listopadzie 2018. Zamówienia na zestawy demonstracyjne od dealerów i dystrybutorów będą traktowane priorytetowo – tak, by klienci mogli jak najszybciej poznać te ekscytujące, nowe kolumny.

"Odkąd zaprojektowałem WATT na własny użytek i dla moich własnych dość wyspecjalizowanych celów, byłem całkowicie zaskoczony ekscytacją ludzi wokół WATT i byłem po prostu zdumiony, gdy chcieli go kupić. Po raz pierwszy naprawdę zrozumiałem koncepcję Autentycznej Doskonałości. Zaprojektowałem głośnik, który chciałem posiadać i wpadłem w zachwyt, kiedy inni również zapragnęli go mieć. "

David A. Wilson—1944-2018r.

 

Rodzaje obudów:

Obudowa modułu górnego: Wentylowana z tyłu, materiały X i S

Obudowa modułu dolnego: Wentylowana z tyłu, materiał X

Głośniki:

Niskotonowe: dwa głośniki 8 cali [20.32cm]

Średniotonowy: jeden głośnik 7 cali [17,78cm]

Wysokotonowy: jeden głośnik1 cal [2,54cm]

Pomiary:

Skuteczność:91 dB (1 watt / 1m dla 1kHz)
Impedancja nominalna: 4 ohmy / minimalna 2.48 ohma przy 85 Hz
Minimalna moc wzmacniacza: 25 watt na kanał
Pasmo przenoszenia: 20 Hz –30 kHz +/- 3 dB - RAR [Room Average Response] 

Wymiary:

Wysokość: 113.67 cm
Szerokość: 36.83 cm
Głębokość: 58.26 cm

Waga całkowita:

Waga jednego głośnika: 107.05 kg
Waga zestawu transportowego (około): 322.05 kg