Surround
Wilson Audio kolumny do zadań specjalnych mają długą historię. W 1983 Dave Wilson – w związku z serią audiofilskich rejestracji muzyki klasycznej - potrzebował małego, przenośnego monitora. Na rynku nie znalazł niestety niczego, co spełniałoby jego wymagania. We własnym garażu skonstruował więc oryginalną kolumnę WATT. Jej, wykonana ze zmieszanego z minerałami metakrylatu, obudowa w kształcie piramidy łamała wszystkie obowiązujące wtedy trendy. Potem była zaś wielokrotnie kopiowana przez innych. Z jednego powodu: działa doskonale. Połączenie monitora z dedykowanym modułem niskotonowym, WATT/Puppy – w obecnej wersji nazwane Sasha W/P – stale jest najlepiej sprzedającą się kolumną firmy Wilson Audio.
Najnowszą konstrukcją Wilson Audio specjalnego przeznaczenia jest ALIDA. Kolumna ta została zbudowana w celu zaoferowania neutralnej barwy, doskonałej dynamiki i głębokiej sceny dźwiękowej – charakterystycznych dla wolnostojących kolumn firmy – wszystkim, którzy są zmuszeniu do umiejscowienia kolumn w bardzo niekorzystnym z punktu widzenia akustyki miejscu: przymocowaniu ich do ściany. ALIDA osiąga brzmienie zupełnie nie przystające do jej rozmiarów.
W przeciwieństwie do większości kolumn naściennych, ALIDA osiąga brzmienie przypisywane zazwyczaj dużym, wolnostojącym zestawom głośnikowym: pełne dynamiki i muzykalne. Zwrotnica kolumn ALIDA korzysta z tej samej technologii redukującej jitter, która odpowiada za kremowe, wolne od ziarna i transparentne, brzmienie pełnozakresowych kolumn Wilson Audio. Schodzący do 40Hz bas oraz możliwość przekazywania dużej mocy na zawsze zmieni opinię o granicach możliwości kolumn naściennych.
Najtrudniejszym etapem projektowania kolumn naściennych jest kwestia uwzględnienia ich interakcji z sufitem i ścianą oraz eliminacja degradacji brzmienia wywoływanych przez uchwyt montażowy. Jego obecność w obudowie wywołuje bowiem nieliniowość w odwzorowaniu częstotliwości – pewne zakresy są akcentowane, inne – maskowane. Dzięki dokładnie zaprojektowanemu uchwytowi, ALIDA minimalizuje rezonanse wynikające z interakcji między kolumnami a ścianą/sufitem. Kolumny są montowane do ściany za pomocą całkowicie nowego mechanizmu wykonanego z bloku lotniczego aluminium.
Stary uchwyt, Wilson Wallmount, pozwalał na obrót w zakresie 10 stopni. Nowy uchwyt kolumn ALIDA osiąga zakres 30 stopni, co pozwala na lepszą optymalizację brzmienia w domenie czasowej i wyrównanie dyspersji głośników. Klientom, którzy chcą wymienić uchwyt Wilson Wallmount Series 2 na nowy, Wilson Audio ułatwił zadanie: miejsca mocowania uchwytu w części ściennej są kompatybilne – wystarczy odkręcić jeden uchwyt i przykręcić drugi. Co więcej, za dodatkową opłatą Wilson pomaluje materiał X uchwytu na kolor ściany lub obudowy kolumn.
Wykorzystanie nowych materiałów – opracowanych na potrzeby projektów Alexandria XLF i Sash W/P – dało zadziwiające rezultaty. Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych metod analizy prototypów obudowy [np. laserowej wibrometrii do oceny minimalnego ruchu ścian], zespół inżynierów Wilson Audio mógł zredukować poziom rezonansów obudowy ALIDA do wręcz nieoznaczalnego poziomu. Dyfuzor fal skierowanych do tyłu – technologicznie odpowiadający rozwiązaniom stosowanym w większych kolumnach Wilson Audio – pozwala zredukować zniekształcenia w domenie czasu powstające wewnątrz obudowy.
owy głośnik wysokotonowy Wilson Audio wykonany w technologii Convergent Synergy zastosowano po raz pierwszy w kolumnach Alexandria XLF. Zamiast egzotycznych materiałów, Wilson Audio wybrał nową kopułkę jedwabną, która okazała się lepiej spełniać założenia i – co ważniejsze – ułatwia gładkie ‘zszycie’ wysokich tonów ze średnicą.
Głośnik wysokotonowy Convergent Synergy debiutuje teraz w kolumnach ALIDA. Jego nowa wersja wyposażona jest w komorę tłumiącą opracowaną specjalnie do zastosowania w kolumnach naściennych.
Co więcej, Wilson Audio oferuje jego wersję z modyfikowaną kopułką tytanową. Jest ona skierowana dla użytkowników wymieniających kolumny Surround, którzy jednak nadal chcą korzystać z kolumn frontowych z takim tweeterem.
W świecie high-endowych kolumn, znaczenie maskownic jest często niedoceniane. Niektóre firmy całkowicie z nich rezygnują. Z punktu widzenia projektantów wnętrz, jest to jednak niezbyt akceptowalne: całość sprawia wrażenie niedokończonej. Inni traktują maskownice jako zło konieczne i nie przywiązują do ich budowy żadnej uwagi. Efektem jest ewidentne pogorszenie brzmienia kolumn. Ramki maskownic Wilson Audio wykonane są z materiału X opracowanego przez firmę.
Tego samego, z którego produkowane są obudowy kolumn. Materiał ten charakteryzuje duża sztywność i doskonałe tłumienie: niepożądane wibracje są szybko zamieniane w ciepło. Ponieważ każda ramka jest produkowana osobno, można dokładnie opracować jej kształt. Dzięki temu, mimo skomplikowanej budowy przedniej ścianki kolumn ALIDA, do minimum zredukowano dyfrakcję i odbicia zwykle wywoływane przez ramki maskownic.
Zwrotnica kolumn ALIDA została opracowana z najwyższą starannością. Celem projektantów było osiągnięcie doskonałej zgodności czasowej i równowagi brzmienia po zamontowaniu kolumn do ściany. Rezultatem jest piękne, pełne dynamiki brzmienie o bogatych barwach. Przypomina ono rozmachem duże kolumny Wilson Audio.
Dane techniczne :
Głośniki |
|
Pomiary |
|
Wymiary |
|