Gramofon
SME MODEL 15 jest wzorowany na
Modelu 10 (kształt, zwarta konstrukcja). Z "20-tki" zastosowano nieco zmodyfikowany układ zawieszenia. Cechą charakterystyczną tej konstrukcji jest znoszenie drgań układu odczytującego zrealizowane za pomocą systemu sprężyn i tłumików. Jak wiadomo, im sztywniejsza i cięższa jest dana konstrukcja, tym jest ona mniej podatna na drgania i wibracje. Gramofon waży ponad 18 kg, co w połączeniu z jego zwartą budową dodatkowo usztywnia całą konstrukcję. Zastosowanie odpowiedniego tłumienia optymalizuje rezonanse w wyższych rejestrach. Metoda podwieszenia subchassis na miękkich, gumowych tłumikach ma ogromne znaczenie dla brzmienia, bowiem nie powoduje podbarwiania dźwięku często spotykanego w konstrukcjach podpartych na metalowych sprężynach. MODEL 15 jest wyposażony w trzy kolumny po dziesięć gumowych pierścieni każda. Zawieszenie na trzydziestu gumowych sprężynach zapewniających odpowiedni poziom separacji od wszelkich sprzężeń akustycznych. Wszelkie ruchy układu zawieszenia w pionie i poziomie są kontrolowane poprzez duże tłumiki olejowe umieszczone w kolumnach nośnych. Pewien stopień sprzężenia pomiędzy podstawą a subchassis jest niezbędny dla zniesienia niepożądanych drgań układu napędowego i ramienia, które częściowo w postaci wibracji, częściowo jako ciepło przenoszone są poprzez płyn tłumiący do podstawy i odprowadzane do podłoża.
Podstawowe dane techniczne:
Wymiary gramofonu - 428 x 378 x 176 mm
Waga (z zasilaczem) - 18,5 kg.
Zasilanie: 230V
Pobór prądu: 9W
Prędkości obrotowe: 33 1/3, 45, 78 obr/min - z możliwością płynnej regulacji.
Subchassis podwieszone na 30 gumowych pierścieniach
Śruby poziomujące zawieszenie
Tłumienie olejowe kontrolujące położenie subchassis i znoszące drgania do podstawy
Oś talerza wykonana z chromowanej stali maszynowej
Docisk dokręcany do talerza, zmniejszający rezonanse płyty
Talerz ważący 4,6 kg wyłożony specjalną substancją tłumiącą
Regulowane pierścienie w podstawie umożliwiające poziomowanie gramofonu
3-fazowy silnik prądu zmiennego o wysokim momencie obrotowym.