Kolumny wolnostojace
Pod koniec 2012, Dave Wilson zaczął pracę nad nową kolumną WAMM. Postanowił bowiem stworzyć referencyjną konstrukcję godną, by ponownie nosić tę słynną nazwę. Pierwszy WAMM, który Dave stworzył we wczesnych latach 80-tych zmienił całą branżę i na nowo zdefiniował ówczesne możliwości reprodukcji dźwięku. Tym razem postanowił zbudować kolumny de facto laboratoryjne, które będą w stanie odtwarzać złożone sygnały muzyczne z najwyższą możliwą dokładnością. Wiedział jednak, że to trudne zadanie a jego realizacja postawi przed całą firmą sporo niespodziewanych problemów.
Nie był jednak w stanie przewidzieć, jak trudna będzie to droga. Jak wiele będzie na niej przeszkód. Tak zawodowych, jak i osobistych. Po pierwsze: brak szczęścia. Po drugie: problemy zdrowotne. Kulminacją był tragiczny wypadek z 2013. Dave, podczas drobnej naprawy, spadł z dachu rodzinnego domu na południu stanu Utah. Złamał przy tym praktyczne wszystkie kości w jednej ze stóp. Po trudnej operacji konieczna była długotrwała rehabilitacja.
Na szczęście, miał przy sobie rodzinę. Żonę i syna, Sheryl Lee i Daryla. Sheryl Lee dbała o postępy w rekonwalescencji a Daryl został prawą ręką Dave’a i wspierał go podczas prac nad nowymi kolumnami WAMM.
Dave pracował z Darylem już wcześniej. Uczył go rzemiosła, jak mistrz czeladnika. Daryl został pełnoprawnym i samodzielnym konstruktorem kolumn prowadząc – między innymi - projekty Duette Series 2 i Sasha Series 2. Kiedy Dave koncentrował się na WAMM, Daryl kierował pracami nad budową innych kolumn firmy Wilson Audio. Przez pięć lat [tyle czasu zajęło projektowanie WAMM], Daryl stworzył kolumny Sabrina, Alexia Series 2 i Yvette. Co więcej, zaczął pracę nad następcą kolumn MAXX – modelem ALEXX, który tworzył pracując równolegle obok ojca pracującego nad WAMM. Obaj wymieniali się uwagami na temat swoich projektów. Wtedy właśnie, śledząc postępy prac ojca nad nową wersją WAMM, Daryl zaraził się ideą konstrukcji flagowej kolumny. Następny rok po skończeniu WAMM poświęcił jednak na rozwój platformy Sasha.
Dave sukcesywnie podupadał na zdrowiu. Postanowił więc przekazać pałeczkę swojemu synowi. Daryl został najpierw odpowiedzialnym za rozwój nowych kolumn a następnie szefem całej firmy. Był to trudny czas dla rodziny Wilsonów i dla Wilson Audio. Kiedy ojciec poświęcał całą uwagę projektowi WAMM, Daryl musiał panować nad wszystkimi aspektami działania przedsiębiorstwa.
Wszystkie kolumny zaprojektowane przez Daryla odniosły rynkowy sukces. Miały również świetne recenzje w branżowych magazynach na całym świecie. Największym triumfem Daryla są kolumny Sasha DAW, wprowadzone na rynek w 2018. Kolumny te są hołdem złożonym przez Daryla ojcu, który odszedł z tego świata tuż przed rozpoczęciem prac nad tą konstrukcją.
Zaprojektowane bez żadnych kompromisów kolumny WAMM Master Chronosonic [aktualnie kosztujące w USA około 850 tysięcy dolarów] na zawsze pozostaną pomnikiem Dave’a i symbolem jego wiedzy i doświadczenia w dziedzinie reprodukcji muzyki. Od samego początku wiadomo było jednak, że ich produkcja będzie ograniczona do niewielkiej ilości par. Dla Daryla i całej załogi Wilson Audio, każda para WAMM to przypomnienie pasji Dave’a, który chciał na nowo określić możliwości odtwarzania dźwięku bez zwracania uwagi na koszty i jakiekolwiek kwestie praktyczne. Daryl przez całe życie doświadczał tej perfekcjonistycznej kultury pracy. Od swojego mentora, ojca i przyjaciela nauczył się, jakie idee powinny stać w centrum jego działań.
Trudno się więc dziwić, że kiedy przyszedł odpowiedni moment, Daryl zaczął pracować nad swoją własną konstrukcją flagową. W 2018 skończył pracę nad Sasha DAW i postanowił przesunąć granice możliwości całej firmy – tak, jak jego ojciec zrobił dzięki WAMM. Ustalenie kluczowych kwestii dotyczących nowych kolumn wyzwoliło niespotykany zakres prac badawczo-rozwojowych w całej firmie. Zaczynając od biura projektowego a kończąc w halach montażowych. Owocem tych prac jest kolumna nowej kategorii, która może dumnie stanąć obok mistrzowskiego dzieła Dave’a.
Założenia nowego projektu doskonale pasowały do ulubionego sposobu pracy Daryla. Eliminacja kompromisów była dla niego wyzwoleniem. Jeżeli Daryl miał przewagę nad ojcem, była nią obecność kolumn WAMM. Niektóre z technologii rozwiniętych dla WAMM, są w prostszej formie obecne w Chronosonic XVX. Zastosowano w nich również wiele nowych rozwiązań dotyczących projektowania i produkcji. Za wyjątkiem WAMM, żadne inne kolumny na świecie nie brzmią tak realistycznie, żadne nie przekazują tylu emocji.
Oto niepełna lista innowacyjnych rozwiązań zastosowanych w kolumnach Chronosonic XVX.
W sercu prac nad rozwojem głośników średniotonowych Wilson Audio leży od zawsze brzmienie instrumentów na żywo. U podstaw projektu poprzedniego głośnika średniotonowego Wilsona było brzmienie najlepszych sal koncertowych świata (z wiedeńską salą Musikverein na czele). Nowy głośnik budowany był z myślą o jeszcze lepszym oddaniu realizmu i emocji granej na żywo muzyki. Stworzony przez Dave’a Wilsona (jego ostatni projekt) i Verna Credille’a nowy głośnik QuadraMag łączy magnesy Alnico (aluminium, nikiel, kobalt) w całkowicie nowej geometrii.
Już od początku swojej przygody z audio, Daryl był zafascynowany naturalnym pięknem brzmienia głośników wykorzystujących magnesy Alnico. Niestety, starsze konstrukcje z tymi magnesami nie spełniały wymogów jakich wymaga Wilson Audio i sam Daryl szukający najlepszego możliwego brzmienia. Dave i Verne, wspólnie z partnerem produkującym głośniki, rozpoczęli badania mające przynieść odpowiedź na pytanie: czy da się zastosować magnesy Alnico w głośniku, który ma zaoferować ekstremalną rozdzielczość i dynamikę? Zbudowano serię prototypów różniących się konfiguracją magnesów i budową zespołu napędowego. Verne opracował przy okazji kilka zaskakujących i bardzo zaawansowanych rozwiązań.
Średniotonowe i wysokotonowe głośniki kolumn Chronosonic XVX rozmieszczono w nietypowym układzie: MTMM [midrange, tweeter, 2 x midrange] – głośnik średniotonowy, wysokotonowy, 2 średniotonowe. Jest on rozwinięciem dwudrożnego układu zastosowanego po raz pierwszy w modelu WAMM a potem [w prostszej wersji] w kolumnach ALEXX. Całkowicie nowy głośnik średniotonowy QuadraMag w dolnej części układu pracuje wspólnie z głośnikiem średniotonowym średnicy 4”, który pochodzi wprost z kolumn WAMM. Kolejny głośnik QuadraMag znajduje się na szczycie układu, powyżej wysokotonowego głośnika Convergent Synergy Mk 5.
Szczytowa sekcja XVX zbudowana jest w systemie Gantry o otwartej architekturze. Zbudowano ją z materiału X wzmocnionego dodatkowo profilami z aluminium wysokiej klasy. Podstawową funkcją ramy systemu Gantry jest tworzenie stabilnej podstawy dla wszystkich ruchomych elementów, które pozwalają precyzyjne ustawienie zgodności czasowej przetworników kolumny. Projekt aluminiowej ramy wymagał szczególnej uwagi. Równie ważne było strategiczne rozmieszczenie elementów z materiału X w celu poprawy sztywności i tłumienia wibracji.
Nawet wykończenie powierzchni aluminiowych elementów [przypominające rybie łuski] oprócz funkcji czysto zdobniczych poprawia brzmienie kolumny działając jako dyfuzor zmniejszający interakcję kolumn z pomieszczeniem. Nowy magnetyczny system montażu bocznych maskownic pozwala na szybkie i łatwe odsłonięcie systemu Gantry w celu zmiany ustawień.
Podczas prac rozwojowych nad kolumnami WAMM, najwięcej czasu i uwagi zajęło opracowanie ultraprecyzyjnego układu przesuwania modułów podczas ustawiania ich zgodności w domenie czasowej. Po roku prac projektowych i inżynieryjnych powstał mikrometr WAMM Master Chronosonic – system umożliwiający dokładne przesuwanie modułów w obrębie ramy. Także podczas projektowania kolumn XVX założono możliwość ustawiania zgodności czasowej przetworników z dokładnością czasową do dwóch milionowych części sekundy.
Rezultatem prac jest wykorzystanie w górnej sekcji komór dwóch osobnych mikrometrów. Jeden z nich odpowiada za górny głośnik QuadraMag i tweeter Convergent Synergy. Drugi – za średniotonowy głośnik 4” i kolejny głośnik QuadraMag. Każdy z tych modułów można przesuwać indywidualnie przesuwać względem ramy. Ten złożony mechanizm odpowiada za doskonałą zgodność czasową kolumn Chronosonic XVX i możliwość ich optymalizacji w każdym pomieszczeniu odsłuchowym. Jedynie WAMM może równać się z precyzją Chronosonic XVX. W realnym świecie rozwiązania prowadzone przez Wilsona pozwalają osiągnąć zgodność czasową głośników na poziomie pięciu mikrosekund. Nie jest to technologia oderwana od rzeczywistości. To właśnie zgodność czasowa odpowiada za muzykalność brzmienia Chronosonic XVX, szybkość transjentów, dynamikę i głębię harmonii a także ilość mikrodetali, precyzyjne odwzorowanie źródeł pozornych sceny muzycznej i ciche tło między nutami.
Każdy audiofil, wcześniej czy później, doświadczy problemów z reprodukcją basu, które wynikają z architektury pomieszczenia odsłuchowego. Na przykład: obecność dużych, szklanych powierzchni prowadzi do spowolnienia basu. Dave Wilson opracował przestawialny port XLF (cross-load flow port) jako sposób efektownego rozwiązania tego poważnego problemu. Ten elegancki projekt pozwala użytkownikom kolumn wybrać czy kolumna jest wentylowana od przodu, czy od tyłu.
Na przedniej ściance kolumn, poniżej wooferów, znajduje się płyta zasłaniająca otwór bassrefleksu [w tej konfiguracji otwór bassrefleksu otwarty jest z tyłu]. Jeżeli jednak taka konfiguracja prowadzi do nadmiaru lub dudnienia basu, wystarczy odkręcić zaślepkę i przykręcić ją z tyłu a z przodu zamontować minimalizującą turbulencje przepływu ramkę [odkręconą z tyłu].
Wilson Audio stale prowadzi badania nad rozwojem nowych materiałów kompozytowych. Wielu producentów koncentruje się na zastosowaniu jednego określonego materiału do budowy kolumn. Stosują drewno, aluminium lub materiał aktualnie najmodniejszy. Wilson Audio od dawna uważa, że różne części obudowy powinny być wykonane z innych materiałów, dobranych pod kątem specyfiki aplikacji. To właśnie wieloletnie prace nad wpływem różnych materiałów na wierność odtwarzanej muzyki stoją u podstaw sukcesu konstrukcji Wilson Audio. W tym celu wykorzystywane są najnowocześniejsze technologie, łącznie z wibrometrią laserową. Technika ta, dzięki niespotykanej dokładności pomiarów, pozwala precyzyjnie określić, które części obudowy są najbardziej wrażliwe na powstawanie rezonansów degradujących muzykę. Obudowa kolumn Chronosonic XVX, jak i WAMM, wykonana jest z opracowanych przez Wilson Audio materiałów X i S oraz aluminium najwyższej klasy. Daryl stale pracuje nad nowymi kompozytami. Na razie jest jednak za wcześnie, by mówić o szczegółach.
Po roku prac, udało się stworzyć głośnik, którego możliwości Dave uznał za wystarczające w kwestii przejrzystości i dokładności reprodukcji średnicy. Następnie dopasowano jego budowę do wymagań implementacji w kolumnie Chronosonic XVX. Nowy głośnik korzysta z czterech magnesów rozmieszczonych w innowacyjnym układzie czworoboku, co poprawia wydajność i zmniejsza zniekształcenia.
Nowy głośnik średniotonowy Wilson Audio łączy ciepło i naturalne barwy typowe dla magnesów Alnico z całkowicie współczesnym projektem. Głośnik QuadraMag pozwala osiągnąć naturalnie piękne brzmienie pełne integralności harmonicznej i muzykalnością połączone z wybitną rozdzielczością i niskim poziomem zniekształceń. Taka mieszanka zalet czysto muzycznych i osiągnięć technologicznych nie była wcześniej spotykana w żadnym głośniku na świecie.
Firma Wilson Audio rozpoczęła ostatnio produkcję własnych kondensatorów, co umożliwia poprawę jakości i stabilności zwrotnic, które już wcześniej były wiodącymi w branży. Wilson Audio już od dawna był liderem w zakresie budowy ultraprecyzyjnych zwrotnic łączących najdoskonalsze dostępne komponenty z precyzyjnym montażem i wszechstronnym testowaniem. Dział budowy kondensatorów Wilson Audio korzysta z najnowocześniejszych dostępnych technologii i prowadzi intensywne testy prototypów (w tym i testy odsłuchowe). W zwrotnicy kolumn Chronosonic XVX debiutują całkowicie nowe kondensatory AudioCapX-WA (dostosowana do konkretnej aplikacji wersja słynnych kondensatorów AudioCapX). Ich zaletą jest jeszcze większe obniżenie poziomu szumów i poprawa harmonii brzmienia. Pozwalają one przy tym na osiągnięcie jeszcze niższych tolerancji podczas montażu zwrotnicy.
Nowy, całkowicie zintegrowany system oświetlający pozwala na wyjątkowo precyzyjne ustawienie zgodności czasowej kolumn Chronosonic XVX. Aby go stworzyć, Daryl zwrócił się z prośbą o pomoc do firmy Collfall, światowego lidera w produkcji specjalistycznych lamp błyskowych. Nowy system – Sono 1 – został opracowany w ścisłej współpracy z Dave’m Livingstonem, szefem Collfall. Jest to przemyślany układ korzystający z szerokopasmowego światła podczas ustawiania zgodności czasowej kolumn. Livingstone, który sam jest audiofilem – pracuje z podobną pasją, jak Daryl. Układ zaprojektowany przez niego dla kolumn Chronosonic XVX jest dziełem perfekcjonisty.
Daryl nieustannie stara się poprawiać geometrię i inne aspekty budowy głośnika Convergent Synergy. Specjalnie dla Chronosonic XVX stworzył nową 5-tą wersję tego tweetera – Mk5. Głośnik ten idealnie współpracuje ze średniotonowym QuadraMag. Spójność brzmienia i muzykalność tego połączenia wyznacza nowe branżowe standardy. Skierowany do tyłu głośnik wysokotonowy to również Convergent Synergy Mk 5. Po raz pierwszy w historii, skierowany do tyłu tweeter wyposażono w możliwość regulacji wzmocnienia od 0 do -37dB, co pozwala na jego dokładne dostrojenie w każdym systemie.
Głośniki niskotonowe średnicy dziesięciu i dwunastu cali zastosowane w Chronosonic XVX powstawały w ramach jednego projektu wraz z woferami przeznaczonymi dla kolumn WAMM Chronosonic. Vern Credile zaprojektował oba głośniki tak, by wzajemnie się uzupełniały dając optymalną szybkość i ciężar basu. Woofery XVX wykorzystują wszystkie najnowsze osiągnięcia Wilson Audio w zakresie reprodukcji niskich częstotliwości. Sztywna obudowa sekcji niskotonowej ma optymalną objętość, sztywność i odporność na rezonanse. Optymalne połączenie wszystkich elementów budowy pozwala kolumnom Chronosonic XVX osiągnąć bas, od którego lepszy jest jedynie bas kolumn WAMM.
Zwrotnica kolumn jest teraz zamknięta w karbonowej obudowie. Wilson zaprojektował nowe widełki do przewodów głośnikowych. Tworzą one kompletny zestaw z nowymi terminalami głośnikowymi. W XVX zastosowano wygodne w użyciu pokrętła [zaprojektowane pierwotnie dla Sasha DAW] służące do przesuwania modułów w trakcie ustawiania zgodności głośników w domenie czasu. Rezystory tuningowe znajdują się teraz w łatwo dostępnej komorze z tyłu obudowy. Każdy z nich przymocowany jest do karbonowej płytki. Wymiana rezystorów jest teraz bardzo prosta – wystarczy odkręcić szklaną płytkę i wyjąć rezystor z gniazda.
Stosowany przez Wilson Audio proces lakierowania obudowy składa się z wielu etapów. Pierwszą warstwę stanowi specjalny żel ochronny. Po nim na obudowę nanosi się kilka warstw właściwego koloru. Następnie lakier błyszczący lub matowy. Ostatnim etapem jest precyzyjne ręczne polerowanie obudowy. Efektu mogą zazdrości producenci najbardziej nawet luksusowych samochodów. Premiera kolumn Chronosonic XVX wymagała jednak czegoś szczególnego. Wilson zaoferował więc klientom nową kategorię luksusowych kolorów: WilsonGloss Premium Pearl. Każda z pięciu nowych opcji wymaga dodatkowych kroków podczas lakierowania. W rezultacie światło odbija się od nowych kolumn w bardziej zniuansowany sposób zależny od kąta padania promieni, co podkreśla jego głębię. WilsonGloss Premium Pearl to szczyt możliwości branży. Więcej informacji na ten temat posiadają autoryzowaniu dealerzy firmy.
Informacje o bezpieczeństwie produktu
Informacje o producencie