Działanie układu AC OFFSET KILLER przyprawia o dreszcze. Na przykład wtedy, gdy muzyka pojawia się na tle tak czarnym, że myślisz ‚Jak to w ogóle możliwe?’ Masywne transformatory toroidalne nawijane specjalnie na zamówienie Prima Luna są bardzo ciche i emitują niewiele zakłóceń. Ale to i tak za mało.
Inżynierowie Prima Luna opracowali układ AC OFFSET KILLER, który obniża szum transformatora do poziomu, o którym inni producenci nawet nie marzą. Niezależnie od tego, jak zły jest prąd zasilania. Rezultat? Poczucie przestrzeni. Faktura. Wybrzmienia strun trwające całą wieczność. AC OFFSET KILLER zadziwia.
Jeżeli kupisz tańszy wzmacniacz, zapłacisz fortunę za jego modyfikację. Łatwe do zauważenia, różowe rezystory TAKMAN z Japonii to ulubione komponenty osób, które zawodowo zajmują się udoskonalaniem sprzętu elektronicznego. Wyróżnia je bowiem niski poziom szumów, liniowość pracy i muzykalność.
Transformatory zasilające generują dwa rodzaje szumu: akustyczny i magnetyczny. Dlatego właśnie w najlepszych komponentach audio znajdziemy transformatory toroidalne. W porównaniu do tradycyjnych transformatorów, generują one bowiem jedynie 1/10 pola magnetycznego, które degraduje brzmienie. Dodatkowo, eliminacja szczelin powietrznych pozwala toroidom na ośmiokrotną redukcję szumu akustycznego.
Ponieważ transformator to zazwyczaj najdroższa część układu, zamiast drogiego toroidu, wielu producentów stosuje tańsze transformatory z rdzeniem C lub EI w zewnętrznych zasilaczach połączonych przewodem z właściwymi urządzeniami. Wzrost ceny jest znaczący, ale Prima Luna nigdy nie idzie na skróty.
Wszystkie nasze urządzenia wyposażone są w duże transformatory toroidalne. Stosowane przez nas transformatory zamknięte są w okrągłych metalowych obudowach i zalane żywicą redukującą poziom szumów i chroniącą uzwojenia przed wilgocią.
W kwestii przedwzmacniaczy, eksperci są zgodni: złotym standardem jest lampowe oczyszczanie prądu. Lampy są dużo skuteczniejsze od tranzystorów i pozwalają na znacznie większą redukcję szumów.
Fakt, że cały układ jest oparty na lampach prowadzi do najbardziej naturalnego, namacalnego i barwnego brzmienia. To jednak kosztowne rozwiązanie, najłatwiej znaleźć je więc w ekstremalnie drogich konstrukcjach.
Zwykle stosuje się jedną lampę prostowniczą. Prima Luna idzie dalej: w układzie dual mono stosujemy dwie lampy 5AR4, co daje trójwymiarowe odwzorowanie muzyki.
Najlepsze liniowe przedwzmacniacze wykorzystują analogową regulację głośności. Żadnych układów scalonych. Zajrzyj do wnętrza przedwzmacniaczy produkowanych przez pewną znaną firmę. Co zobaczysz? Kosztujący 4 dolary [połowę tego w hurcie] chip DS 1666-10 Digital Resistor IC.
Rozumiemy pokusę jego zastosowania. Preamp nadal brzmi dobrze. Ale obecność układu scalonego wprowadza do brzmienia elektroniczną aurę.
Prima Luna wybiera rozwiązanie czysto analogowe. Stosujemy branżowy złoty standard wśród napędzanych potencjometrów: ikoniczny japoński ALPS Blue Velvet. Dlaczego? Ponieważ jest precyzyjny, cichy, niezawodny i oferuje doskonałe brzmienie.
Selektory wejść potrafią przenosić szum z wielu źródeł, ponieważ nigdy nie odłączają ich całkowicie. Poza tym, powierzchnia ich styków z czasem ulega degradacji. Wiele z nich przykręca się do przedniego panelu, co wymaga stosowania długich przewodów wewnątrz obudowy. Przewody te zaś pochłaniają rozproszone promieniowanie RF i EMI
PrimaLuna korzysta z lepszego rozwiązania. Zamiast przełączników montujemy przy tylnej ściance naszych wzmacniaczy szczelnie zamknięte przekaźniki najwyższej jakości. Przekaźnik zamyka się po wybraniu źródła, oferując najlepsze możliwe połączenie. Wszystkie inne przekaźniki są wtedy otwarte, szum innych urządzeń nie przedostaje się więc do układu. Krótka ścieżka sygnałowa oznacza zaś, że nie ma przewodów, które mogą pochłaniać szkodliwe zanieczyszczenia.
Wydajesz dużo pieniędzy na interkonekty. Dlaczego więc sygnał wewnątrz urządzenia ma biec od gniazd RCA lub do terminali głośnikowych ścieżkami miedzi tak cienkimi, że trudno je nawet zauważyć. To mało high-endowe… We wszystkich swoich urządzeniach, Prima Luna stosuje montaż punkt-do-punktu. Cała ścieżka sygnałowa, łącznie z rezystorami i kondensatorami, jest z mozołem łączona ręcznie— grubym i solidnym drutem - przez wykwalifikowanych rzemieślników.
Nigdy nie kupuj przedwzmacniacza liniowego wyposażonego w DAC. Dlaczego? Cyfrowe audio zmienia się nieprzerwanie. Przedwzmacniacze ze „starymi” przetwornikami tracą na wartości - na rynku wtórnym nikt się nimi nie interesuje. Zaś wbudowane przedwzmacniacze gramofonowe zazwyczaj są wciskane na siłę: producenci wychodzą z założenia, że 90% użytkowników nie będzie z nich korzystać. Rynek zewnętrznych przedwzmacniaczy gramofonowych jest bardzo rozwinięty i bardzo konkurencyjny. Za naprawdę niewielkie pieniądze możesz mieć phonostage dokładnie dopasowany do własnej wkładki i systemu.
Najdroższe i najbardziej zaawansowane przedwzmacniacze liniowe zawsze budowane są w układzie dual-mono. Pozwala to osiągnąć jakość obrazowania niemożliwą do uzyskania innymi drogami. Większość producentów unika jednak układów dual-mono z powodu ich kosztu. Wymagane są przecież dwa transformatory zasilające, dwa układy regulacji głośności. Wszystko musi być podwójne.
Topologia dual-mono to w zasadzie dwa pełne przedwzmacniacze umieszczone w jednej obudowie. Dlatego to niezbyt częste rozwiązanie. Niezależnie od poziomu cenowego. Wszystkie przedwzmacniacze liniowe PrimaLuna zbudowano w układzie dual-mono. Pozwala to bowiem osiągnąć niezrównaną stereofonię i wybitne odwzorowanie przestrzeni.
Przedwzmacniacz w systemie audio zwykle nie musi dodawać żadnego wzmocnienia. Najczęściej obniża on wzmocnienie sygnału otrzymywanego ze źródła. Najczęstszą wadą przedwzmacniaczy liniowych jest - według audiofilów - szum. Dlaczego więc większość projektów przedwzmacniaczy obejmuje wzmocnienie od 20 do 27dB? Dlaczego większość z nich wyraźnie „szumi” a lampy są podatne na efekt mikrofonowy?
Przedwzmacniacze liniowe Prima Luna wykorzystują układ SmartGain. Dzięki wzmocnieniu na poziomie jedynie 10,8dB, są one ciche jak mysz pod miotłą. Jeżeli zaś lampy są mniej niż perfekcyjne, nie usłyszysz tego - ponieważ nie wzmacniają niczego bez potrzeby. Docenią to zwłaszcza posiadacze kolumn o wysokiej skuteczności!
Kolejną wyjątkową funkcją urządzeń Prima Luna jest zastosowanie układu PerfectMatch, który prezentuje podłączonym urządzeniom źródłowym impedancję 100 kOhm. Jest to szczególnie istotne dla źródeł lampowych [przedwzmacniaczy gramofonowych i przetworników cyfrowo-analogowych]. Pozwala im bowiem osiągnąć najlepsze możliwe brzmienie.
Urządzenie DiaLogue Premium wykorzystuje trzy lampy 12AU7 na kanał. W porównaniu do linii ProLogue, pozwala to osiągnąć mniejszy poziom zniekształceń i szersze pasmo. Zmiana dynamiki jest zadziwiająca! Poziom zniekształceń w pierwszym stopniu zredukowano pięciokrotnie [przy wyższych poziomach, powyżej 1V, aż dwudziestokrotnie]. Cztery lampy 12AU7 na zewnątrz to lampy drivera.
Zastosowanie czterech, zamiast dwóch, pozwala na osiągnięcie wyższego napięcia. Dwie lampy w środku to lampy wejściowe. To one mogą odpowiadać za przyszłą zabawę: jeżeli chcesz, możesz wymieniać je na lampy innych producentów.
Dane techniczne :
Napięcie wyjściowe |
2V |
Odpowiedź częstotliwościowa |
18Hz - 38kHz +/-1dB 12Hz - 75kHz +/-3dB |
THD |
< 0,5% @ 2V |
Stosunek sygnał/szum |
93dB [98dbA] |
Impedancja wejściowa |
220 kW |
Czułość wejściowa |
650mV, dla nominalnego napięcia wyjściowego przy maksymalnym poziomie wzmocnienia |
Wzmocnienie |
9,7dB |
Zużycie energii |
61W |
Ciężar |
24kg |
Ciężar z opakowaniem |
29kg |
Rozmiary |
405 x 385 x 205 mm [g/sz/w] |
Rozmiary opakowania |
577 x 468 x 315 mm [g/sz/w] |
Wejścia |
3 x RCA stereo, 2 x XLR stereo, 1 x kino domowe |
Wyjścia |
1 x RCA, 1 x XLR, 1 x Tape Monitor RCA |
Lampy |
2 x 5AR4, 6 x 12AU7 |
Impedancja wyjściowa |
256Ω |