Kolumny wolnostojące
Lignea to trzeci model pochodzący z firmy, którą u schyłku swojego życia założył Franco Serblin (1939-2013). Ten słynny włoski projektant w 1983 roku stworzył markę Sonus Faber (dzisiaj jest ona częścią korporacji Fine Sounds Group, zarządzającej też m.in. Audio Research i McIntosh), która słynęła z wyszukanych estetycznie produktów nawiązujących do najlepszych tradycji włoskiego lutnictwa. Kolumny Serblina były symbolem najwyższej jakości oraz wysokiego gustu. W 2007 roku Sonus Faber trafił w ręce włoskiej grupy inwestycyjnej, która szybko uległa tendencjom egalitarystycznym, zaś Serblin założył butik, w którym mógł dać upust swoim artystycznym skłonnościom. Przed śmiercią w 2013 roku zdążył przygotować jeszcze dwa modele kolumn: Ktema i Accordo.
Lignea to monitory powstałe już pod nadzorem Massimiliano Favelli, zięcia Serblina, który wziął na swojej barki trud prowadzenia firmy po odejściu teścia. Favella nie jest bynajmniej nowicjuszem w branży – jako metalurg z wykształcenia pomagał Serblinowi między innymi w pracach nad okablowaniem kolumn Stradivari Homage, w rezultacie czego pojawił się przewód ze stopu srebra i palladu, który jest sprzedawany także jako interkonekty pod marką Yter. Rozumie chyba także estetyczne dziedzictwo Franco – Lignea to kolumny wykonane z jednego kawałka drewna i stylizowane na lutnię. Przedni panel został wyprodukowany z aluminium, integralną częścią jest strunowa osłona. Podstawki są zrobione z nierdzewnej stali.
Technicznie to dwudrożne monitory przenoszące dźwięk w zakresie 58 Hz-36 Khz. Nominalna impedancja – 8 Ω, skuteczność 83 dB/1W/1m. Minimalna moc wzmacniacza – 20 W. Gabaryty – 50 cm × 29,5 cm × 105 cm. Masa pary kolumn – 16 kg. Napęd stanowi kastomizowany 110-milimetrowy głośnik średnioniskotonowy oraz 27-milimetrowy tweeter z impregnowaną tekstylną kopułką