Gramofon
Dohmann - Helix ONE
Filozofia budowy 'miękko' zawieszonych gramofnonów ma w audio bogatą tradycje i grono oddanych zwolenników. Przejrzyste, otwarte, eteryczne brzmienie tych konstrukcji ma niewątpliwe walory w koncepcji audiofila dla którego 'czarne tło;' w prezentacji muzyki, eliminacja niepożądanych interferencji elektor - mechanicznych, jest warunkiem sine qua non satysfakcjonującego odsłuchu.
Dohmann jeden z najbardziej utytułownych konstruktorów analogowych na świecie - (To przecież człowiek, który zaprojektował gramofon Continuum Audio Labs Caliburn i ramię Cobra! Gramofon ten od lat jest podstawą systemu referencyjnego Michaela Fremera z magazynu „Stereophile” ) ; zdecydował się we współpracy z prawdziwą armią inżynierów i pasjonatów z Audio Union podnieść tę koncepcję konstrukcji analogowego źródła dźwięku na nowy, znacznie wyższy poziom.
Zaprzęgnięto zatem w służbie analogu najnowsze rozwiązania z dziedziny elektroniki i akustyki precyzyjnej.
Gramofony Helix wykorzystują stosowaną w produkcji mikroskopów elektronowych technologię NSM ( Negative Stiffness Mechanism ) znaną również pod nazwą Minus-K. W skrócie jest to technologia separacji obiektu od drgań otoczenia poprzez miękkie zawieszenie oraz precyzyjną dystrybucję i kompensację masy.
Efekt dość widowiskowy i skuteczny akustycznie można było obserwować w ostatnich latach podczas Monachium i Warszawskich audio show... poruszanie i wstrząsanie podstawy stolika audio nie miało najmniejszego wpływu na płynną i dokładną pracę gramofonu Helix 1 oraz perfekcyjny tracking ramienia Schroeder CB.
Dóhmann poza charakterystyczną 'lewitującą' koncepcja techniczną kluczowych elementów gramofonu ( w Helix 1 nawet podstawa ramienia jest poziomowana osobno i separowana akustycznie od pozostałych elementów ) , stosuje zaawansowane układy sterowania napędem gramofonu, oraz ultra precyzyjnie ukształtowane profile aluminiowe do konstrukcji ramy, obudowy, talerzy i elementów silnika.
Wszystko to sprawia że Helix daje nieporównywalny z innymi gramofonami unikatowy odbiór muzyki. Łączy w swojej prezentacji aspekty wcześniej nie występujące w jednej konstrukcji.
Brzmienie jest uwolnione od technicznych artefaktów, łudząco często przypomina grę instrumentów żywych podczas kameralnego koncertu , emitujących swoje muzyczne wibracje wprost do słuchacza.
Soczystość barw dźwięków dzięki dokładnej pracy silnika jest komplementowana przez miły dla ucha timing i dobrą dozę agresji dynamicznej.